marjamch.blogg.se

Bloggar om livet.

Petit choux

Kategori: Recept

Jag använde kocken Tina Nordströms recept när jag gjorde mina Petit Choux häromdagen. De belv lyckadade. ganska goda och mjuka. Gjorde dubbelsats så jag kunde frysa in hälften. De jag frös in hade jag inte garnerat.
Hade vispgrädde som en fyllning och lemoncurd tillsammans med creme fraishe som en annan fyllning. Jag hade smält choklad som glasyr på alla. Petit Choux är ganska lätta att göra men det krävs att man har allt förberett innan, för det gäller att man jobbar snabb.
Petit Choux läggs i ugnen men Tina Nordström har även provat att fritera de, det gjorde inte jag, oljan hade tagit slut hemma. Men det är säkert väldigt gott. Petit Choux kan 'ätas som bakverk men även som förrätt, ost av olika slag eller någon typ av räkstuvning kan använas som fyllninh.
 
Här kommer recpetet av Tina Nordström
 
Grundrecept petit choux

2 dl kallt vatten
4 tsk florsocker
75 g smör
2 dl mjöl
3 st ägg
en nypa salt

Fyllning

Citronkräm 1 dl crème fraiche
1 dl lemoncurd (finns att köpa på burk)

Petit choux, friterade2 dl matolja, till fritering
Kanel och florsocker till pudring

Gör så här

1. Petit choux
Sätt ugnen på 200 grader.

2. Koka upp vatten och smör i en kastrull så att smöret smälter helt.

3. Vispa i mjöl och vispa tills smeten släpper bottnen.


4. Låt smeten svalna något och vispa ner ett ägg i taget och tillsätt en nypa salt.


5. Gör i ordning en spritspåse försedd med tandad tyll och lägg smeten i spritspåsen.

6. Spritsa ut petit-chouerna på en plåt med bakplåtspapper.


7. Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter tills petit-chouerna känns lätta och luftiga.

8. Låt dem svalna på galler.


9. Citronkräm
Vispa creme fraichen tills den blir fast.

10. Blanda ner curden.

11. Lägg i spritspåse.

12. Tryck in smeten i botten på petit-chouern med en smal spetsig tyll, fyll försiktigt.


Friterade petit choux
Spritsa ner degen i varm olja, låt dem puffa upp och bli gyllenbruna.

Lägg upp på papper och pudra över florsocker och kanel.

 
Good luck

Kommentarer

  • Arwa säger:

    Ska garanterat se till att testa detta snart!

    Svar: Gör det. Sjukt Enkelt för att vara så gott
    Marjam

    2013-12-18 | 21:47:12

Kommentera inlägget här: