marjamch.blogg.se

Bloggar om livet.

Snabb middag

Kategori: Recept

Denna Marokanska rotfruktsgryta tar ca 30 minuter att göra, perfekt när man kommer hem från jobbet eller skolan eller helt enkelt vill äta något gott men som tar lite tid att göra.
 

Receptet är för fyra personer.

1 kilo blandade rotfukter, palsternacka, morötter, kålrot, rotselleri, purjolök

2 vitlöksklyftor

3 msk olivolja

1/2 dl tomatpuré

2 tsk mald spiskummin

1 tsk sambal oelek

8 dl vatten

2 1/2 grönsaksbuljongtärningar

1 burk kikärter (410 g) (jag valde bort det och tog potatis istället)

Tillbehör:

2 dl matyoghurt (ej nödvändigt, gott utan)

 

60 g surdegsbröd per person (gjorde bruchetta istället)

1. Skala och skär rotfrukterna i små tärningar. Skala och finhacka vitlöken.
2. Fräs grönsaker och vitlök i oljan i en stor kastrull ca 2 min. Tillsätt tomatpuré, spiskummin och sambal och fräs ytterligare ca 1 minut.:Häll i vattnet och smula ner buljongtärningarna. Koka upp och låt koka under lock ca 10 min.
3. Häll av kikärterna och spola dem i kallt vatten. Lägg dem i grytan och koka ytterligare ca 5 min
.4. Servera grytan med matyoghurt och bröd.Hittade detta recept på nätet. Tar ca 30 minuter att göra. 
 
Min man gillar ej stark mat, så jag tog en del av grytan och hade i lite grädde för att få bort den starka smaken.
 
Enjoy
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: