marjamch.blogg.se

Bloggar om livet.

reflektioner kring hajjresan

Kategori: Hajj-2013

Dags att återkoppla lite om vad som har hänt med mig rent själsmässigt efter min hajj resa. Först och främst känns det som att det var flera år sedan jag var där, inte så att minnena har försvunnit utan det är mer att  den andliga känslan jag fick av att vara där och som varade en kort period efter att vi kom hem har minskat. Det är inte konstigt, dagarna tillbringades i en islamisk anda med bön och åkallan, överallt påminndes jag av Allah swt och islam.
 
Mitt mål med hajj var b la att utöka min kärlek till islam, Allah och  mitt liv. Men ett av de viktigaste målen var att kunna praktisera mer av profeten Muhammed swts sunnah efter resan. Innan jag åkte till hajj var min kärlek till Allah och islam stor men jag bad  i princip aldrig någon sunnah bön, läste sällan koran, kanske tre-fyra gånger i månaden. Japp pinsamt. Jag trodde att resan skulle få mig att paktisera mer sunnah än vad jag hittills har gjort. Å andra sidan har haj resan ökat min uppskattning till livet och det jag har, min man och min familj och mest av allt så har min tro på islam blivit större. Kärleken till materiella saker har minskat något enorm vilket jag är oerhört stolt över. Som te x idag, årets största rea. vad köpte jag till mig själv eller hemmet? Nada. Fanns massa snyggt, men jag har å andra sidan en massa snyggt där hemma som jag väldigt sällan använder (använder jobbkläder på sjukhuset). Det jag köpte var det jag kommer att behöva till vår bäbis inshallah.
Ha dock börjat läsa koranen mer, även om det handlar om en sida varannan dag. För min del handlar det nu inte om kvantitet utan kvalité på det jag gör.  
 En vanlig uppfattning som jag tror många muslimer har är att hajj gör man när man (om man bortser från att uppfattningen att man ska göra den när man är gammal) är redo tromässigt eller när man är väldigt troende (vad det nu än må innebära). För mig är denna uppfattningen helt fel. För resan dit är en handling i sig som  förhoppningsvis kommer per automatik att öka din tro/iman och kärlek till Allah swt. Under hajjesan så märker man själv hur den tron växer i takt med att dagarna passerar. Ett exempel, de första två veckorna bad jag sällan sunnah böner, men i slutet av hajj resan bad jag fler. Hajj resan fungerar som en iman boost som håller olika länge beroende på hur man själv tar hand om den boosten.
I vår haj grupp fanns det b la en syster som inte hade slöja på sig innan hon åkte dit. men på hemresan bestämde hon sig för att sätta på den. Summan av kardemumman, hajjresan är för alla muslimer även de som inte ber sina dagliga böner eller sunnah böner. För efter hajj, då ska man som muslim komma tillbaka med någon handling som för en närmre Allah swt, även om denna handlingen innebär att man läser en sida ur koranen varannan dag. Ibland är det de små handlingarna hos Allah swt som väger mest.
Peace
 

Kommentarer

  • Arwa säger:

    Så sant. Små handlingar som man fortsätter med och gör till en del av ens liv är bättre än en helomvändning som man snabbt kanske tröttnar på och lämnar

    2013-12-30 | 12:23:27

Kommentera inlägget här: